Delta på VILLBLOMSTENES DAG søndag 19. juni 2011.

image001Blomstervandringer arrangeres over hele landet denne dagen. Alle turene varer et par timer, og vil være i et moderat tempo. Turlederne er frivillige og har stor botanisk kunnskap og interesse. Mange steder er det lokale lag og foreninger som samarbeider med Norsk Botanisk Forening om Villblomstens dag.

Villblomstenes dag har vært arrangert av Dansk Botanisk Forening årlig siden 1988. I 2002 ble Sverige og Norge med for første gang. Finland har arrangert Villblomstenes dag fra 2003. I 2011 er det dermed 10.gangen dagen arrangeres i Norge.

I 2010 var det 60 turer i Norge med 1000 deltagere. Nå i jubileumsåret håper vi på enda flere deltagere.

Villblomstenes dag i Norge er støttet av Direktoratet for naturforvaltning. Turledere og turdeltagere oppfordres til å legge inn dagens plantefunn på

På turene får du se vanlige og mindre vanlige planter. Kunnskapsrike ledere forteller om hvordan de bestemmes, i hvilke miljøer de vokser og om plantenes kulturhistorie. Det er stor forskjell på hvor langt våren og sommeren har kommet. I sør har man anledning til å oppleve forsommerens flora, mens i nord blir vårfloraen presentert. På mange turer er det lagt opp til å finne en av de rødlistede artene, kanskje det er en orkidé i ditt distrikt?

Det er helt gratis å se på ville blomster. I Norge finnes det mer enn 1500 ville eller forvillede blomsterarter – en rikdom å glede seg over, og en arv å verne om! Mange av disse plantene kan brukes til mat, drikke og som pynt. Det er mange historier og tradisjoner knytta til plantene. Kanskje du får høre noe nytt om du blir med på tur 19. juni? Dagen er en unik anledning til å lære noe nytt om ditt nærområde eller reise til et sted du ikke har vært før. De siste årene har det også vært snakket om svartlistede planter. Hvilken plante er svartelistet i ditt distrikt?

Informasjon om hvem du kan spørre angående turene finner du på http://www.villblomstenesdag.no Her finner du også oversikt over alle turene som finner sted den dagen. Siden oppdateres fortløpende.

Nasjonal koordinator og kontaktperson er:

May Berthelsen, Manheimstrondi 499, 3840 Seljord
Telefon: 901 83 761