3.Oslo

I Oslo arrangeres følgende turer på Villblomstens dag.

Turer på Villblomstenes dag i Oslo

• Villblomstenes dag, Hovedøya, Oslo
    18.06.2017, Oslo, Østlandsavdelingen

VILLBLOMSTENES DAG I OSLO
    Du kan bli med på blomstertur til Hovedøya! Blomsterprakten på Hovedøya og de andre øyene i indre Oslofjord er unik. Hovedøya har en meget spesiell flora og mange planter klarer seg på Hovedøya, men ikke lenger nord. På øyene i indre Oslofjord er det spesielt tørt og varmt om sommeren. Derfor må mange planter tåle tørke, som for eksempel smørbukk og hvitbergknapp. Flere av plantene du finner på Hovedøya trenger kalkrik jord for å trives. Det er det rikelig av på øyene, men ikke i Nordmarka og Østmarka. På den kalkrike berggrunnen finner vi en rikdom av arter – og juni måned er en fin tid å besøke øyene på.
    Vi vil se på både vanlige og sjeldne arter og snakke om hva som er karakteristisk for vegetasjonen på øyene. Ved denne tiden kan vi se Oslos fylkesblomst bakkekløver i full blomst Vi møtes på brygga på Hovedøya.
    Turen gjennomføres uansett vær. Ta med niste!

Turleder: Kristina Bjureke 952 00 804
    Oppmøte: Brygga på Hovedøya, kl. 11.
    Offentlig transport: Båt fra brygga ved Rådhuset kl 10.45

• Villblomstenes dag, Oslo
    18.06.2017, Oslo, Østlandsavdelingen

18.juni arrangerer DNT Oslo og Omegn, seniorgruppa blomstervandring i samarbeid med Norsk Botanisk Forening, Østlandsavdelingen.Mer informasjon kommer senere i år.

Turleder: Wenche Dietrichson tlf (90890056)